نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2377
-
الف
+

یادبود از سی ‌و دومین سالروز درگذشت «خلیل ‌الله خلیلی» شاعر برجستۀ زبان فارسی در افغانستان

مراسم یادبود سی و دومین سالروز درگذشت استاد «خلیل الله خلیلی» در کابل برگزار شد.

سخنرانان در مراسم یادبود از سی ‌و دومین سالروز درگذشت استاد خلیل ‌الله خلیلی، شاعر و ادیب نام‌دار حوزهٔ زبان فارسی اظهار داشتند که استاد خلیلی در صف اول شاعران برجستۀ زبان فارسی قرار داشت.

به گزارش خبرنگار آی فیلم ۲ در افغانستان؛ از سی و دومین سالروز درگذشت شاعر و ادیب نامدار حوزۀ زبان فارسی استاد «خلیل الله خلیلی» با حضورداشت مقامات برجسته حکومت وحدت ملی، شاعران و فرهنگیان به روز یکشنبه طی مراسم باشکوهی در کابل یادبود به عمل آمد.

«عبدالله عبدالله» رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی در این مراسم با بیان اینکه درد و رنج مردم افغانستان در اشعار استاد خلیلی همچنان بازتاب می‌یابد، گفت: شادروان خلیلی در اشعارش صدا و مظلومیت مردم افغانستان را فریاد زده است.

عبدالله افزود: یادبود از شخصیت‌های فرهنگی به معنی یادآوری از تاریخ، ادب و شعر در کشور است و بی‌ تفاوتی در برابر آنها جفا به نسل‌های آینده خواهد بود.

وی تصریح کرد: استاد خلیلی در قالب‌های متفاوت شعر سروده و خوب سروده است و برعلاوه آن به موضوعات مختلف و متنوع پرداخته است.

رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان علاوه کرد که استاد خلیلی نثر بسیار فاخر و خط بسیار زیبا داشت و مهم‌ترین ویژه‌گی که به خوبی در اشعارش درک می‌شود، صمیمت است و معنای هنر هم صمیمیت می‌باشد.

عبدالله عبدالله تاکید کرد که کارنامهٔ مبارزاتی و جایگاه علمی، فرهنگی و ادبی شادروان استاد خلیلی برای همیشه ماندگار و قابل توجه خواهد بود.

عبدالله ادامه داد که مهم‌ترین نگرانی من از پیامدهای منفی تکنولوژی بر ادبیات است. در این زمینه فرهنگی‌ها و ادبا مسوولیت خطیری را به عهده دارند.

در همین حال «حسینه صافی» سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که استاد خلیل الله خلیلی در زمینهٔ هنر، ادب، سیاست، فلسفه و عرفان آثار ارزشمند و گرانبها دارد که در آن‌ها به مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته شده است.

صافی افزود که استاد خلیلی یک روحیهٔ آزادی‌طلبی و مبارزه با استبداد و بی‌عدالتی داشت و به این خاطر استبداد را نفی می‌کند.

در این مراسم، مسعود خلیلی پسر ارشد استاد خلیلی، احمد ضیا رفعت استاد دانشگاه، قنبر علی تابش استاد دانشگاه، عبدالفغور لیوال وزیر پیشین سرحدات، اقوام و قبایل و سایر شخصیت‌ها در باره کارنامه‌ٔ مبارزاتی و ابعاد شخصیتی استاد خلیل الله خلیلی صحبت کردند.

ب م

نظر شما
ارسال نظر